TRIDIAM s.r.o.
Autorizovaný predaj a servis Mitsubishi Motors


MITSUBISHI MOTORS OSLAVUJE 100 ROKOV. MITSUBISHI 500, ALEBO ZAČIATOK MODERNEJ ÉRY (apríl 1960).

 

Na pozadí povojnovej obnovy Japonska nebola výroba osobných vozidiel považovaná za bezprostrednú prioritu, dokonca ani nebola relevantná v krajine, ktorá dokázala ponúknuť len rozbitú infraštruktúru, zlý stav cestnej siete, nízku kúpnu silu obyvateľov a vysoké dane - a tak pochopiteľne uprednostňovala nákladné vozidlá, nielen ťažké, ale aj základné ľahké vozidlá s troma kolesami, ako napr. vlastný pick-up Mizushima XTM1 od Mitsubishi, predstavený v roku 1946.

Podobným náročným výzvam boli v tej dobe vystavené aj ďalšie japonské automobilky: po desiatkach rokov, keď svoje najlepšie technologické zručnosti venovali vývoju motorov pre ťažké vozidlá*, resp. vývoju nákladných vozidiel*, autobusov* alebo lietadiel**, v krajine jednoducho chýbalo technické know-how pre vývoj moderných a cenovo dostupných sériovo vyrábaných automobilov.

Týchto obmedzení si japonské orgány boli veľmi dobre vedomé, a tak postupne v rokoch 1952 až 1955 uviedli do praxe opatrenia, ktoré umožňovali vznik moderného domáceho automobilového priemyslu, či už formou sektorových dotácií, zvýhodnenia v oblasti spotrebných daní alebo importných obmedzení.

Národný plán pre dopravné prostriedky

Uvedené vládne opatrenia vyvrcholili tzv. "Národným plánom pre dopravné prostriedky", vyhláseným roku 1955 Ministerstvom medzinárodného obchodu a priemyslu (MITI), s cieľom vyvinúť japonské "ľudové vozidlo" na základe štandardizovaných parametrov hmotnosti, rýchlosti, spotreby paliva, a dokonca aj spoľahlivosti.***

Po niekoľkých pokusoch s výrobou osobných vozidiel na základe západnej licencie (v roku 1951 licencie Kaiser-Frazer Henry J; následne v roku 1953 licencie Willys Jeep) súbežne s kompletným radom ťažkých vozidiel sa Mitsubishi (presnejšie povedané "Shin Mitsubishi Heavy Industries, Ltd." ) rozhodlo pripojiť k uvedenej vládnej iniciatíve, z ktorej vzišiel model Mitsubishi 500 - prvé vozidlo Mitsubishi modernej epochy, pochádzajúce výlučne z vývoja Mitsubishi.

500 a ďalej

Úplne nové Mitsubishi 500, po prvýkrát predstavené v roku 1959 na autosalóne v Tokiu a neskôr uvedené na japonský trh (1960), bolo kompaktným rodinným vozidlom, ktorého konštrukcia bola postavená na jednoduchosti a praktickosti.

Vozidlo predávané za dostupnú cenu 390 000 jenov - čo vtedy samo o sebe vzbudilo veľkú pozornosť japonskej tlače – čerpalo v značnej miere z konštrukčného know-how Mitsubishi v oblasti letectva, či už išlo o analýzy namáhania samonosnej karosérie, dodatočne overené v náročných testoch na ďalekých nespevnených cestách, alebo o testovanie aerodynamiky v aerodynamickom tuneli (ako prvé z japonských vozidiel).

Vozidlo sa mohlo chváliť praktickou a jednoduchou konštrukciou s dvojtaktným dvojvalcom OHV vzadu a pohonom zadných kolies; vo výbave bolo iba niekoľko základných prvkov, napr. jeden stierač a žiadne ukazovatele smeru - len jedna smerovka na bočnom stĺpiku atď.

Tento symbol japonského ekonomického zázraku 60. rokov minulého storočia bol v roku 1961 nahradený modelom Mitsubishi 500 Super Deluxe, ktorý ponúkol päticu miest, motor 594 cm3 s výkonom 25 koní (nahrádzajúci pôvodnú jednotku 493 cm3 s výkonom 21 koní) a lepšie parametre zrýchlenia.

Závodná premiéra

Do roku 1963 bolo vyrobených celkom 13 289 vozidiel Mitsubishi 500, po ktorých v rokoch 1963 až 1965 nasledovalo 13 739 odvodených vozidiel Colt 600 (prvý model Mitsubishi s označením "Colt" ).

Model 500, čoby prvý sériovo vyrábaný osobný automobil Mitsubishi modernej éry, napomohol značke s tromi diamantmi v znaku dosiahnuť aj prvých úspechov vo svete motoršportu.

Model 500 vstúpil do pretekárskeho sveta na Veľkej cene Makaa 1962, kde štyri vozidlá Mitsubishi 500 obsadili prvé štyri miesta v kategórii "Do 750 cm3", s jazdcom Kazuo Togawou na prvom mieste. V šľapajach modelu 500 išiel aj jeho nasledovník Colt 600 na Veľkej cene Malajzie v roku 1963, kde toto vozidlo obsadilo prvé, druhé a tretie miesto v kategórii "Do 600 cm3".

Špecifikácie

Špecifikácie Jednotky
Celková dĺžka: 3 140 mm
Celková šírka: 1 390 mm
Celková výška: 1 380 mm
Rázvor náprav: 2 065 mm
Rozchod kolies vpredu: 1 180 mm
Rozchod kolies vzadu: 1 170 mm
Pohotovostná hmotnosť: 490 kg
Palivová nádrž: 20 litrov
Pneumatiky: 5,20-12
Systém zavesenia kolies: Nezávislé s vlečenými ramenami (vpredu aj vzadu)
Riadenie: Hrebeňové
Pohonná jednotka: Dvojvalec OHV
dvojtaktný – zástavba vzadu 
Vzduchom chladený 
493 cm3 (70×64 mm) 
21 k pri 5000 ot/min
Prevodovka: Pohon zadných kolies
Mechanická prevodovka, 3 rýchlosti
Maximálna rýchlosť: 90 km/h (kde to povoľuje zákon)

*V prípade Mitsubishi okrem iného:
- 1920: „T1", prvé nákladné vozidlo Mitsubishi, ktorého odolnosť bola testovaná na trati dlhej 1000 km (v vtedajšej dobe mimoriadne dlhej).
- 1931: „450AD", prvý japonský vznetový motor (s priamym vstrekovaním) určený pre motorové vozidlá.
- 1932: „B46", prvý autobus Mitsubishi, vo svojej dobe najväčší a najvýkonnejší na trhu.
- 1936: „PX33": Prvé vozidlo Mitsubishi s pohonom všetkých kolies, predchodca dnešných modelov Outlander a Pajero.
** Po štvorročnom skúšobnom období bola výroba Modelu-A v roku 1921 ukončená a Mitsubishi namiesto automobilov uprednostnilo leteckú výrobu, počnúc jednomiestnym dvojplošníkom 1MF.
*** Nezamieňať so špecifickými pravidlami pre K-car, pôvodne definovanými v roku 1949.